Sunday, August 1, 2010

Å gifte seg i Saudi Arabia

Min norske samarbeidspartner og jeg satt og pratet mens vi var på vei ut i ørkenen. Han fortalte at det nom ble forventet at en av de araberne vi jobber med skulle gifte seg snart. Jeg antok at alle arabiske ekteskap er arrangert - siden de lever i et kjønnssegregert samfunn hvor en kvinne ikke en gang kan vise ansiktet sitt til andre menn enn de hun er i familie med.

Min partner - som har vært mye i Saudi de siste årene - sa at "nei, de forelsker seg og velger ektefelle selv - akkurat som vi, men giftemålet må godkjennes av familien". Videre fortalte han at det finnes sammenhenger der man treffer det motsatte kjønn. Gjennom venner, for eksempel (men kvinner er fremdeles tildekket).

Videre fortalte han at når et frieri skal godkjennes, er dette noe som diskuteres av hele familien - mor og søsken har også sitt å si om saken. Han fortalte om en av de andre araberne vi jobber med; han hadde en datter som var fridd til, men etter å ha diskutert det i familien, fikk frieren nei. Han var ganske enkelt "Too stinkin' rich!"
Men det hører også med til historien at den neste frieren ble godtatt, og da bryllupet stod, ble det blant annet fløyet inn blomster fra Nederland for anledningen. Tipper han ikke var så verst rik han heller, jeg.

No comments: