Thursday, August 5, 2010

På shopping i Riyadh

Vi dro ned til sentrum for å se oss om en dag etter jobb, og havna i et digert kjøpesenter. Der fikk jeg vite at øverste etasjen var kun for kvinner. Litt nysgjerrig er man jo, så jeg forlot mine mannlige kollegaer, og gikk oppover mot toppen.

Det første jeg kom til var et skilt som påpekte at i kvinneetasjen var det forbudt å dekke til hodet - og det stod en mann der og påså at sjalene ble tatt av (Dette var faktisk ganske uventet: Alle andre steder som man skulle sjekkes - i metalldetektoren på flyplassen og sånn - ble vi kvinner vist inn i et lite kott ved siden av hovedsjekken, hvor det var en kvinne som sjekket oss).

Vel oppe i kvinneetasjen var det faktisk ganske fint å være: Kvinner og jenter som gikk og pratet og lo og virket frie. Kafeer hvor vi kvinnene fikk lov å være osv. osv. Hadde jeg skullet blitt i den byen over lengere tid, hadde dette definitivt blitt favorittplassen min!

No comments: