Thursday, April 9, 2009

Malawisk høflighet

Malawi er et lite land, med veldig mange innbyggere: Det er faktisk det tettest befolkede området i det sørlige Afrika, og det merkes. Uansett hvor du beveger deg, så er det folk der. Jeg antar at alle egentlig har et mål, men for en utenforstående ser det av og til ut til at hovedfritidsaktiviteten til Malawere er å bare bevege seg langs veiene.

Og det neste som slår deg, er hvor hyggelige malawerne er: Absolutt alle hilser på deg hvor du enn går. Jeg vet ikke om det er fordi jeg er hvit og opplagt "turist", eller om de hilser slik på alle (Jeg mistenker det siste), men det er nå ihvertfall veldi hyggelig.

..helt til en dag du legger merke til hva som egentlig skjer. Som i mitt tilfelle: Jeg gikk min daglige spasertur til jobb over golfbanen - noe mange malawere også gjorde. Først passerer jeg en. "Hi, how are you?", sier han, uten overhodet å se på meg. Noen meter lenger nede treffer jeg på neste: "How are you?", sier han også, uten et smil eller blikkontakt eller noen ting. Og sånn gjør de alltid.

Og så begynner jeg å sammenligne med mangelen på norsk "høflighet": Er det ikke egentlig mer høflig å ikke spørre i det hele tatt dersom du ikke ønsker å høre svaret? Jeg for min del synes det er fryktelig uhøflig å spørre om hvordan noen har det uten en gang å vente på et "Fine, thank you. How about you?"

Men til syvende å sist: Malawisk høflighet er nå likevel ganske OK, da. Det tar deg ikke mange dagene før man gjenkjenner de man passerer med jevne mellomrom, og ganske snart utvikler det seg til litt mer enn den likegyldige "how are you?"

No comments: