Monday, May 11, 2009

Reklamestunts

Da vi kjørte rundt i Malawi, var det en ting man la merke til nesten med en gang: For hver eneste knøtt lille landsby fantes det minimum en bygning i disse fargene:




Og ofte var det 2 eller 3 av dem - i en landsby med kanskje 10 hus tilsammen. Jeg tenkte at dette firmaet hadde da ekstremt mange butikker, helt til jeg la merke til at det ikke kunne være noen kjede: Det var alt fra mat til telefonkort via hardware som ble solgt der. Og i tillegg var disse husene alltid veldig nymalte og velholdte.

Det gjorde meg naturligvis nysgjerrig, og jeg fant snart ut av mysteriet: Det viser seg at Zain er et mobiltelefonfirma som deler ut gratis maling til alle som er villige til å male butikken sin i deres farger og med deres logo. Snakker om effektiv reklame: Det var overalt! Og for en praktisk vinn-vinn-situasjon: Zain oversvømmer landet i reklame, mens de enkelte småbutikk-eierne får en sjans til å pusse opp bygningen sin gratis.



Og når jeg først la merke til det, så jeg at samme stuntet har vært brukt flere ganger før: Det finnes generasjoner av bygninger som er malt i fargene til logoen til et eller annet firma. Og man kan mer eller mindre se hvor lenge det er siden de hadde kampanjen sin ut fra hvor sliten malingen er.

Men favoritten min er denne:



Dirt is good!

No comments: