Saturday, November 7, 2009

Zambia

Jeg har vært i Lusaka - hovedstaden i Zambia i nesten en uke. Vi bor på et hotell i et kjøpesenter i "utkanten" av byen. Men det viser seg at det meste av Lusaka er i "utkanten" av byen: Byen er kjempediger i utstrekning. Om ikke annet, så har ihvertfall dette landet nok av plass! Og med unntak av et knøttlite område som kalles sentrum, føles alt veldig forstadsaktig her.

Og overraskelsen var ganske stor da vi kom til landet: Jeg har vært flere ganger i nabolandet Malawi, så jeg hadde sett for meg noe lignende: Veldig slitent, skittent og kaotisk. Men kjøpesenteret vårt viste seg å være veldig europeisk/utkants-amerikansk: En-etasjers bygninger rundt en diger parkeringsplass med stort sett sør-afrikanske butikkjeder. Og du får til og med tak i alt hva du måtte ønske deg! Stor forskjell fra de andre afrikanske landene jeg har vært i.

I tillegg er temperaturen behagelige 25-35 grader nå midt på sommeren, og det er blomster overalt. Hadde det ikke vært for kriminaliteten og avstandene, tror jeg jammen meg jeg kunne slått meg ned her, jeg!

No comments: