Saturday, December 12, 2009

Når kontakt-overgangen tar kvelden

Som kjent er det forskjellige standarder for kontakter i forskjellige land (og i noen land - som feks Albania - har de ikke standarder overhodet.. Alle kontakthullene er litt forskjellige, så man ender som regel med å lete rundt i huet for å finne det hullet som passer best).

I Zambia hadde de sånn britisk standard med tre huller i kontakthullet. Jeg hadde bare med meg én overgang: En dårlig Clas Ohlson-variant som tok kvelden etter få dager. Heldigvis hadde min kollega med seg to, så vi klarte å dra igang begge pcene våre.

Men en dag glemte jeg naturligvis å ta med overgangen jeg lånte på jobb. Men min kjære kollega hadde bodd i Uganda et år, og visste råd: "Du bare stikker en plastikk-dings inn i det øverste hullet. Da blir det nemlig mulig å stikke en vanlig norsk kontakt inn i de to nederste hullene, og når den norske kontakten er vel inne, kan du ta bort plastikk-dingsen igjen."

Og det virka som bare det, det! Kjekt å vite til neste gang man glemmer overgangen, ikke sant?

For øvrig var vi ikke veldig imponert over elektriker-arbeidet som var gjort på jobb. Se her, for eksempel (Dette er etter at jeg har lurt inn en norsk kontakt i det engelske kontakthullet):

No comments: