Saturday, November 7, 2009

..ikke så lur som han trodde..

Jeg og min kollega hadde vært rundt i et av markedene i Lusaka, og trengte noe å skylle ned støvet med, så vi satte oss i baren på et ganske dyrt hotell og bestilte kaffe, tonic og en øl.
Da vi skulle betale, kom kelneren med en håndskrevet lapp hvor det stod 30.000 på, og ikke noe mer.

"Rar regning", tenkte vi. Kelneren sa at kassaapparatet var i stykker, så det var derfor vi fikk regningen på den måten. Vi syntes det hele var muffins, og ba om å få se menyen. Der stod det at en øl og en tonic kostet tilsammen 16.000 Kwatcha, mens kelneren fortalte oss at kaffe - som ikke stod på menyen - kostet 5.000.

Kelneren begynte å innse at han hadde tabbet seg, og var plutselig villig til å skrive ut regningen likevel. Vi fikk en ny regning hvor det var spesifisert øl og tonic, tilsammen 16.000. Og kelneren sa at regningen totalt var på 25.000, siden han ikke kunne skrive ut kaffe på regningen.

Vi påpekte at 16.000 + 5.000 var 21.000. Slett ikke 25.000 som han sa. Men han stod på sitt.. En liten stund.. til han innså at det ikke nyttet. Da beklaget han at han ikke var så flink til å regne..

Fascinerende hvor dum kelneren trodde det var mulig for oss å bli. Det verste er at hadde han spesifisert den håndskrevne regningen, og fått summene til å gå opp til å være 30.000, så hadde vi ikke reagert overhodet! Skal du først svindle folk, bør du gjøre det litt bedre enn det han gjorde!

(30.000 kwatcha er 35-40 kroner. Ingen stor formue. Det var naturligvis prinsippet å bli svindlet vi reagerte på, ikke beløpet..)

1 comment:

Einar said...

Man prøver seg ikke på å jukse med regninga når kunden jobber i SSB.

Nytt jungelord.