Sunday, June 13, 2010

Mitt første ordentlig muslimske land..

Vi skulle i to uker til Bangladesh for å samle data om tusenårsmålene til FN. Det er ikke Sharia-lov i Bangladesh, men de er likevel ganske muslimske der: Det er vanskelig, men ikke umulig å få tak i alkohol, det er umulig å finne svinekjøtt, folk går tildekket kledt, og kvinner har alltid et eller annet på hodet.

..og jeg hadde lest i reisehåndboken at man skulle kle seg "anstendig". Med det menes blant annet ganske lange skjørt, og ingen bare skuldre.

Så jeg pakket mitt mest anstendige tøy: lange skjørt og bluser med lengst mulig ermer (men samtidig er jo Bangladesh hvor temperaturen ofte er "37 degrees. Feels like 45" og lignende, så det er begrensa hvor tildekket man orker å være).

Første dagen kom jeg i skjørt og kortermet (men ingen bare skuldre), og det var helt greit. Neste dag kom jeg tilsvarende kledt, fremdeles greit. Tredje dagen tok jeg på meg en helt ermeløs bluse, men dekket til skuldrene med et sjal, noe som faktisk gjorde meg litt mer tildekket enn de tidligere dagene.
Da jeg kom inn på kontoret så jeg bare min counterpart lyse opp i et respektfullt blikk, hvorpå hun sier "Så fin du er i dag"
Jeg gikk med sjal oftere, jeg.

No comments: