Wednesday, November 26, 2008

Dagens middagsopplevelse

Begynner å mistenke at dette blir en daglig føljetong, jeg..

Etter to dager med mystiske, kirgisiske retter (som faktisk er overraskende ordinære. Jeg hadde kanskje venta noe ganske annerledes), bestemte jeg meg for å kjøre safe idag. Ifølge Lonely planet, er Fatboy's en plass der expats møtes, og med amerikansk meny. Jeg tenkte at en real burger og potensielt forståelige språk rundt meg ville være en hyggelig avveksling, så jeg trasket ivei. Og ifølge kartet, var Fatboy's bare to og et halvt kvartal unna: Til en avveksling visste jeg nemlig nøyaktig hvor jeg befant meg.

Jeg kom til fatboy's. Det stod Pektopah (restaurant med kyrilliske bokstaver) utenfor, og deretter navnet på restauranten - på kyrillisk. Jeg hadde ventet at det skulle stå med latinske bokstaver og, siden det var en plass der utlendinger møtes, men jeg tenkte at "neinei, så er det ikke sånn". Antall bokstaver i navnet var riktig i forhold til hva jeg hadde forventet, så jeg antok at det var her, og gikk inn. For sikkerhetsskyld spurte jeg kelneren "Fatboy's?" og hun sa "da, da"

Jeg satte meg, og fikk en kyrillisk meny i hendene. Jeg sa "øl og mat". De så ut som et spørsmålstegn. Jeg hadde lagt merke til at de solgte det tyrkiske ølet Efes, så jeg bestilte dette - og de forstod. Videre pekte kelneren på noe på menyen, så jeg sa "da, da", og ventet meg noe amerikansk.

En ny kelner kom og spurte om jeg ville ha te eller kaffi. "Neineinei! Jeg har allerede bestilt, og dessuten vil jeg ha efes" sa jeg. Vi forstod hverandre ikke, så jeg tok henne med meg, og pekte på den andre kelneren og sa "Efes". Hun kom tilbake til bordet mitt nok en gang, og etterhvert demret det for meg at de var tom for efes, og at hun foreslo et annet øl. Jeg takket ja til dette, og fikk halvliteren min - med sugerør i. Lurer på om det var et hint om at "kvinner drikker ikke øl. Ihvertfall ikke store!"

Maten kom, og det var en nudelrett med en tomatbasert saus, uendelige mengder hvitløk og oksekjøtt, og jeg lærte at dersom en kelner gjør sirkeltegn i lufta, så betyr det "Vil du ha brød til?" ("da, da")

Jeg storkoste meg med nudlene og ølen min, betalte og gikk, og gikk videre i motsatt retning av det jeg kom fra. 5 meter lenger borte i gata lyste det et digert skilt mot meg: "FATBOY'S"!

No comments: