Friday, November 21, 2008

Samme gamle Tyrkia

Jeg har stoppet en (lang-)helg i Istanbul på vei til Kirgisistan. Det er rundt 20 år siden sist jeg var her. Og jeg husker faktisk ikke så mye av byen at jeg vet om den har forandret seg eller ikke siden sist. Basaren har det i hvertfall ikke.

Men det som overrasker mest, er at tyrkerne er nøyaktig som før: Da jeg og min venninne på et-par-og-tjue var turister i landet for 20 år siden, var det vi likte minst den gangen tyrkernes pågåenhet. At du som blond jente ikke kan gå alene et sekund, men at absolutt alle stopper deg for å prate med deg, sjekke deg opp, selge noe, hale deg inn i en restaurant etc. etc.

At de oppfører seg sånn mot heite 20-åringer kan man forstå, men nå er jeg blitt en gammal kjerring på noenogførti! Jaja - imorra drar jeg videre..

No comments: