Wednesday, November 19, 2008

Små, brukte sedler?

Da er jeg snart på vei østover. Imorra går flyet til Istanbul, hvor jeg blir til søndagen før jeg fortsetter til Kirgisistan.

Og i enda større grad enn vanlig, brer reisefeberen seg: Har jeg nå husket alt? All programvare som det overhode er mulig (og umulig) at jeg kommer til å trenge? Stabelen med elektroniske IT-bøker i tilfelle jeg står fast på noe? Man kan lissom ikke forvente at det bare er å laste ned ting man har glemt.
Ellers: Invitasjonen fra det Kirgisistanske SSB slik at jeg får visum når jeg lander på flyplassen? Navnet på hotellene jeg skal bo på - både i Istanbul og Bishkek? osv. osv?

Var forøvrig ute og veksla penger idag. Det er minibanker i Bishkek, men i sånne land er det ofte veldig begrenset hvor mye penger du kan ta ut om gangen, og dessuten er det å bruke minibankkortet i betalingsterminaler stort sett en dårlig ide: De tar opp til 10% gebyr, i tillegg til at de trenger beskjed om det et døgn i forveien, så å ha med cash nok til å betale hotellet i det minste, er ofte en god ide.
Men det morsomme med det å ha med seg kontanter: Jeg leste i reisehåndboka at Euro og dollar er helt greit å ha med seg, men det bør ikke være for små sedler - da får du dårligere kurs. I tillegg bør ikke sedlene ha en eneste rift i seg. Da nekter de å veksle dem. Men i tillegg til dette kreves det at dersom du skal veksle dollars, så må sedlene være nyere enn fra 1994. Følte meg litt snål der oppe på forex da jeg forlangte bare nye sedler.

..litt uventa i en del av verden der økonomien for en stor del er "uformell". Den klassiske "Små, brukte sedler" er akkurat det du ikke skal ha med deg.

No comments: